Veelgestelde vragen

– Ik wil lid worden van jullie vereniging, maar ik vind dat ik nog niet goed kan fotograferen.
Fotoclub De Ontspanner heeft als doel de leden beter te leren fotograferen door van elkaar te leren. Enige ervaring is meegenomen, maar niet noodzakelijk.

– Ik ben bang dat mijn ingeleverde foto’s afgekraakt worden door anderen die erg goed kunnen fotograferen.
Bij het bespreken van foto’s gaan we uit van een positieve benadering. Elke foto is goed, we zullen alleen kijken of en hoe we hem nog beter kunnen krijgen.

– Geven jullie ook een fotocursus?
We geven geen specifieke cursus, wel zullen er tijdens de clubavonden regelmatig basisbegrippen behandeld worden. Kijk ook even op de link-pagina voor een aantal websites die op een eenvoudige manier de basis van (digitale) fotografie behandelen.

– Heb ik een dure spiegelreflex-camera nodig om goede foto’s te kunnen maken?
Het antwoord op deze vraag is simpel: nee! Ook met een (eenvoudige) compactcamera, of zelfs met een mobieltje kun je hele mooie foto’s maken. Creativiteit is het belangrijkste! Niet voor niets geldt: De beste camera is de camera die je bij je hebt.

– Ben ik verplicht om iedere clubavond werk in te leveren?
Om je fotografie te ontwikkelen is het belangrijk veel te fotograferen. Natuurlijk kan het voorkomen dat je geen tijd of inspiratie hebt, geen enkel probleem. We zien je ook zonder eigen foto’s graag op de clubavonden, want door mee te doen met het bespreken van foto’s van anderen leer je zelf ook.